torsdag den 23. april 2009

CBB sælger mobilt bredbånd til 138 kr. – men kun til egne mobilkunder

Det er flere måneder siden, at CBB lancerede mobilt bredbånd, men det blev ikke markedsført på daværende tidspunkt. Nu er CBB for alvor parat til at sælge mobilt bredbånd, og prisen er lav - 138 kr. om måneden. CBB anvender Sonofons mobilnet (læs om dækning)

CBB har dog ikke tænkt sig at forære mobilt bredbånd væk til spotpris, så tilbuddet gælder kun egne mobilkunder. Ellers koster det 168 kr. om måneden, hvilket pudsigt nok er 1 krone billigere end OiSTER, som tager 169 kr. om måneden.

I modsætning til OiSTER’s 2 mbit/s, så tilbyder CBB også kun 1 mbit/s, og forbrugsloftet er sænket til 5 GB om måneden. De fleste vil dog uden problemer kunne nøjes med 5 GB.

CBB retter ikke kun et angreb mod OiSTER’s mobile bredbånd (læs mere). CBB har også lavet et dagsabonnement til de kunder, som kun sporadisk bruger mobilt bredbånd, og denne abonnementstype har TDC ellers haft for sig selv siden oktober 2008 (læs mere). CBB tager kun 18 kroner om dagen for egne mobilkunder og 25 kroner for resten. Til sammenligning tager TDC 29 kr.

CBB's mobile bredbånd er billigt, men der er begrænsninger på både hastighed og download, og så skal man jo heller ikke glemme, at der er tale om det dårligst udbyggede mobile bredbåndsnet i Danmark, så prisen skal også være mindre.

.

torsdag den 16. april 2009

Endelig internet i toget fra København til Århus

Så er det endelig lykkes at få internetadgang i toget fra København til Århus. Det er fem år siden, at DSB lavede sit første udbud, og den gang løb det gamle tyske telemonopol T-systems med ordren for næsen af TDC. T-systems havde imidlertid taget munden for fuld og kunne ikke levere en løsning indenfor den aftalte tid.

TDC kom så på banen igen. Oprindeligt skulle internetadgangen have været lavet med en FWA-teknologi, som også WiMAX-bredbånd bygger på. Den teknologiske udvikling havde dog indhentet projektet, og mobilt bredbånd med 3G-teknologien havde udkonkurreret FWA-teknologierne som den foretrukne teknologi til at levere mobilt bredbånd. Da TDC alligevel var ved at opgradere deres mobilnet til mobilt bredbånd (turbo 3G), så kunne denne løsning også bruges på baneterrænet.

Hvis man køber billet til DSB 1’ kan man bare åbne sin bærbare computer og surfe løs på nettet. Hvis man kører på standard-billet, så koster det 1 krone i minuttet. Turen fra København til Århus tager 175 minutter, og det kan virke ret dyrt, hvis man skal surfe på nettet hele turen. Hvis man til gengæld bare skal bruge sin mail, så kan man jo bare sende/hente mail en gang eller to i timen, og dermed kan man holde sin indbakke ajour hele turen for under 10 kr. Det er da genialt.

Nu bliver det bare spændende af se, om der kommer flere passagerer i togene. En kombination af smil og bredbånd har givet 13% flere passagerer i bybusserne 150S og 173E i København – fantastisk.


.

tirsdag den 14. april 2009

Kun to bredbåndsselskaber tilbage i Danmark?

Telia har sat kabel-tv selskabet Stofa til salg, og hvis prisen er rigtig, så vil Telia sælge. Telia siger selv, at selskabet fokuserer, og kabel-tv er ikke en del af kerneforretningen. Det er bredbånd heller ikke, må man så tolke sig frem til, da Stofa tegner sig for næsten 95% af alle Telias bredbåndskunder. Det må derfor betyde, at Telia har opgivet at konkurrere med TDC og Telenor på det danske bredbåndsmarked.

Hvem skal købe. TDC får ikke lov, da selskabet dermed vil få monopol på det danske marked for kabel-tv. Elselskaberne er også en mulighed, men det vil ikke være i harmoni med deres argumenter om, at fiber er den eneste rigtige bredbåndsteknologi. Det er dog ikke altid logik, der styrer elselskabernes investeringer på telemarkedet, så man skal ikke afskrive dem.

Den mest oplagte køber er dog Telenor, som bl.a. ejer Sonofon, Cybercity og Canal Digital. Stofas kabel-tv netværk vil i høj grad kunne hjælpe udbredelsen af Canal Digitals kanaler, der er i skarp konkurrence med Viasats populære kanaler.

Tilbage til overskriften. TDC har netop købt Fullrate, og hvis Telenor ender med at købe Stofa, så vil mere end 85% af alle bredbåndsforbindelser i Danmark komme fra enten TDC eller Telenor.

Duopol var vel ikke hensigten med liberaliseringen af telemarkedet, men det er da bedre end monopol :-)

.

mandag den 13. april 2009

Sammenlign bredbåndspriser

Når du skal sammenligne bredbåndspriser, kan du gøre det meget nemt for dig selv og reducere valget til et spørgsmål om pris og om båndbredde. Det er dog ikke altid det kloge valg, da en lang række forhold og services kan varriere fra udbyder til udbyder.

I menuen til højre kan du finde oversigter over bredbåndspriser på ADSL, Kabel-tv og mobilt bredbånd.

Hvis du ønsker at træffe et mere kvalificeret valg, kan du søge inspiration i denne artikel: Bredbånd er ikke kun et spørgsmål om pris og hastighed

Du kan også prøve denne guide hos IT & Telestyrelsen, der sammenligner bredbåndpriser: IT-borger


.

fredag den 10. april 2009

Bredbånd er ikke kun et spørgsmål om pris og hastighed!

De seneste års udvikling på bredbåndsmarkedet har båret præg af et ensidigt fokus på pris og hastighed. Det skyldes hovedsageligt mediernes manglende indsigt i kompleksiteten ved at levere bredbånd, men de danske bredbåndsudbydere har heller ikke været gode nok til at fortælle kunderne, hvad produkterne indeholder.

På trods af, at det er ved at være den gængse opfattelse, så er bredbånd IKKE en standardvare. Jeg vil gå så langt som til at sige, at der ikke findes to ens bredbåndsprodukter i Danmark. Bredbånd varierer på en lang række punkter, og jeg vil gennemgå de væsentlige her:

Ekstra services
Nogle bredbåndsudbydere tilbyder kun en internetadgang for at holde prisen nede, men flere bredbåndsudbydere giver deres kunder en lang række services ved købet af bredbånd. Det kan f.eks. være musik (TDC PLAY, Telenor WiMP), bredbånds-tv (TDC-HomeTrio, Telia Digital TV), mailboks, egen hjemmeside, online harddisk, spil, hotspotadgang (TDC Hotspot, Telia HomeRun), foto, alarm mm.

Installation
Alle bredbåndsudbydere tilbyder kunderne at installere deres bredbånd selv. Nogle tilbyder at sende en tekniker ud for at sætte udstyret op, og enkelte tilbyder endda at klare opsætningen af computeren med internet og mailprogram.

Kundeservice
Nogle udbydere har reduceret deres kundeservice til en mailboks, som bliver tømt, når der er personale til det. Mange udbydere giver kunderne mulighed for at ringe til dem i hverdagstimerne, men andre tager også telefonerne om aftenen og i weekenden, men også online kontaktformer anvendes. TDC tilbyder f.eks. online videochat med deres kunder.

Fejlretning og nedbrud
Dette er et område, hvor udbyderne kan spare mange penge, da det er dyrt at have teknikere på standby til at rette fejl på centraler om aftenen og i weekenden. Du gør derfor klogt i at læse vilkårene godt igennem, da du ellers kan risikere at være foruden bredbånd i weekender, helligdage og ferier.

Sikkerhed
Der er stor forskel på, hvor godt de forskellige bredbåndsudbydere beskytter deres bredbåndskunder mod virus og spam angreb. Det forhenværende Tele2 brugte tydeligvis ikke mange ressourcer på at beskytte deres kunder, og det resulterede i flere virusangreb og nedbrud. TDC har derimod Danmarks bedste forsvar mod virus og spam, og det er lang tid siden, at TDC's kunder er blevet ramt af alvorlige virusangreb.

Hastighed
På privatmarkedet i Danmark sælges der ikke bredbåndsforbindelser med garanterede båndbredder. Det fremgår altid af udbyderens aftalevilkår, at båndbredden ikke er garanteret og at den kan variere. Med en hastighedstest kan man måle sin hastighed og se, hvor gode udbyderne er til at levere den ”lovede” båndbredde.

Ændring af hastighed
Flere bredbåndsudbydere tilbyder gratis at skifte hastighed, hvis kundens behov skulle ændre sig. Der er dog også en del udbydere, der kræver et gebyr, hvis kunderne skifter til en lavere hastighed.

Pris
Det er helt med vilje, at prisen står nederst på listen. I dag er priserne på bredbånd blevet så lave, at de kun udgør en meget lille del af en husstands faste udgifter. Det kan derfor være en god ide at tage ovenstående punkter i betragtning, før du skifter bredbåndsudbyder for at spare 50-60 kr. om måneden.


.

torsdag den 9. april 2009

Priser på bredbånds-tv

Flere danske bredbåndsudbydere tilbyder digitale tv-kanaler og video-on-demand via ADSL-bredbånd. De to landsdækkende udbydere TDC og Telia tilbyder bredbånds-tv til alle, der ikke bor for langt fra en central, mens Perspektiv Bredband, kun leverer bredbånd i København.

Markedet for digitalt tv leveret via ADSL er meget svært at overskue, da udbyderne tilbyder forskellige tv-kanaler, forskellige prismodeller og forskelligt modtageudstyr.

Bredbånds-tv tilbydes kun i forbindelse med bredbånd, og herunder vises pristilbud.


TDC
5 mbit/s bredbånd, 18 digitale tv-kanaler, bredbåndstelefoni
Oprettelse: 0 kr.
Pris/md.: 299 kr.
Digital box/md.: 66,50 kr.
Kortgebyr/år: 0 kr.
Mindste pris år 1: 4.386 kr.
Mindste pris år 2: 4.386 kr.

Kommentar: Gennemtestet og stabilt, mange funktioner, rabat ved online oprettelse, mange ekstra services (telefoni, PLAY, webdisk)

Telia
10 mbit/s bredbånd, 16 digitale tv-kanaler, bredbåndstelefoni
Oprettelse: 299 kr.
Pris/md.: 498 kr.
Digital box/md.: 0 kr.
Kortgebyr/år: 600 kr.
Forsendelse: 79 kr.
Mindste pris år 1: 4.046 kr.
Mindste pris år 2: 4.016 kr.

Kommentar: Nyt og ustabilt, få funktioner

DanskNet
10 mbit/s bredbånd, 9 digitale tv-kanaler, bredbåndstelefoni
Oprettelse: 495 kr.
Pris/md.: 318 kr.
Digital box/md.: 69 kr.
Kortgebyr/år: 498 kr.
Mindste pris år 1: 4.722 kr.
Mindste pris år 2: 5.217 kr.

Kommentar: Nyt og ustabilt, få funktioner, få kanaler, dyrt



.

tirsdag den 7. april 2009

Elselskab investerer i mobilt bredbånd – men hvorfor dog?

EnergiMidt har købt det lille selskab Ice.net, der tilbyder mobilt bredbånd. Der er ingen grænser for, hvad danske elselskaber mener, kan supplere deres forretning i produktion af el.

Først gik de ind på bredbåndsmarkedet med den eneste konkurrencemæssige fordel, at de var gode til at grave kabler ned. Det blev ikke ligefrem en succes. Nu går de også ind i mobiltelefoni og mobilt bredbånd, og når selskabet bliver spurgt, hvad Ice.net har af konkurrencemæssig fordel, så nævner de, at Ice.net er mere miljøvenlig end alternativerne…. Ja, du læste rigtig. Det er åbenbart så upopulært at producere el i øjeblikket, og dermed lukke CO2 ud i atmosfæren, at de vil gøre hvad som helst for at blive en smule grønnere.

DONG har også enormt travlt med at vise deres vindmøller på TV (reklame), så fokus bliver flyttet fra de kæmpemæssige kulkraftværker, som de i øjeblikket opfører.

Nå, tilbage til bredbånd. Ice.net anvender CDMA-teknologien, som er en anden variant af 3G-teknologien, end den vi kender fra ’3’, TDC, Sonofon og Telias netværk i Danmark. Der anvendes en anden frekvens, og der behøves derfor ikke så mange master (miljøvenlig). Til gengæld kan der ikke opnås den samme båndbredde.

Jeg spår ikke dette selskab mange chancer i kampen mod de store operatører på markedet, men tag selv et kig på deres hjemmeside, hvor du kan se deres klodsede og usexede produkter.

.

mandag den 16. marts 2009

Båndbredde / hastighed

Generelt henviser bredbånd inden for elektronik og telekommunikation til et signal eller kredsløb som indeholder eller kan håndtere et forholdsvist bredt spektrum af frekvenser. Bredbånd er altid et relativt begreb og skal forstås i forhold til den sammenhæng det er brugt i. Jo mere båndbredde, jo mere information kan transporteres. I Danmark defineres bredbånd som internetforbindelser, der kan transportere minimum 144 kbit/s uafhængig af teknologien (modem, adsl, coax, fiber mm.)

En gennemsnitlig dansk bredbåndskunde har en downloadhastighed på 6,2 mbit/s ultimo 2008. Det er en vækst på hele 73% eller 2,6 mbit/s over det seneste år. Uploadhastigheden vokser også, men ikke i samme hastighed som downloadhastigheden. Den gennemsnitlige downloadhastighed er 2,0 mbit/s ultimo 2008. Det er en vækst på 77% eller 0,8 mbit/s over det seneste år.

Downloadhastighed
2H 2008 - 6,2 mbit/s
1H 2008 - 4,8 mbit/s
2H 2007 - 3,6 mbit/s
1H 2007 - 2,9 mbit/s
2H 2006 - 2,2 mbit/s

Uploadhastighed
2H 2008 - 2,0 mbit/s
1H 2008 - 1,2 mbit/s
2H 2007 - 1,2 mbit/s
1H 2007 - 0,9 mbit/s
2H 2006 - 0,8 mbit/s

Den store vækst i båndbredde skyldes primært, at TDC, Telia, YouSee og Telenor har øget hastighederne for at forsvare sig i konkurrencen mod Fullrates discountbredbånd og elselskabernes fiber.

På privatmarkedet i Danmark sælges der ikke bredbåndsforbindelser med garanterede båndbredder. Det fremgår altid af udbyderens aftalevilkår, at båndbredden ikke er garanteret og at den kan variere. Det er derfor en god ide at teste sin forbindelse en gang imellem.

Hastighedstest
Online - TDC

Statistik
Statistik over udbydernes leverede båndbredde - IT-borger

lørdag den 14. marts 2009

TDC køber Fullrate – historien gentager sig

Så skete det, som mange havde forventet ville have sket for et til to år siden. TDC har købt sin største udfordrer på bredbåndsmarkedet Fullrate. Det er historien der gentager sig.

I 2003 måtte TDC erkende, at selskabet havde overset et kæmpe potentiale i at sælge discount mobiltelefoni med et koncept, hvor kunderne servicerer sig selv og betaler på forhånd. Telmores massive succes gjorde ondt, og TDC havde den store pengepung fremme. Belært af andre fejl, så valgte TDC kun at fungere som støtte til Telmore og ikke lave fundamentale ændringer i ledelse og arbejdsgange. Det virkede, og selskabet har siden hen vokset sig endnu stærkere.

Efter etableringen af Fullrate gik det hurtigt op for TDC, at Fullrate havde fat i noget, der mindede om Telmore tidligere succes. TDC har lavet mange tiltag, der skulle tage konkurrencen op med Fullrate. TDC City blev introduceret som et discount koncept, men det blev aldrig en succes, da kunderne ikke kunne se den store forskel. TDC valgte derfor at satse på kvalitet og value-for-money igen, og så prøvede TDC at lade Telmore sælge discount bredbånd. Det virkede bedre, men det var ikke nok til at stoppe Fullrate, som både kastede sig over medarbejderbredbånd og erhvervsmarkedet.

Nu har TDC så benyttet sig af finanskrise og Stein Bagger sagen til at købe Fullrate til en god pris, men kære Fullrate kunder i kan trøste jer med, at hvis historien gentager sig igen, så bliver Fullrate kun bedre under TDC’s ejerskab.

tirsdag den 27. januar 2009

TDC vil sælge bredbånd, tv og telefoni i pakkeløsninger - HomeTrio

For ni måneder siden lancerede TDC musiktjenesten PLAY, som skulle være med til at flytte det ensidige fokus på pris og hastighed på det danske bredbåndsmarked til et fokus på oplevelser. Nu forsøger TDC igen at påvirke dette fokus med pakkeløsninger.

TDC har længe eksperimenteret med salg af bredbånd i kombination med andre services som tv, telefoni og mobilt bredbånd, men nu har selskabet taget skridtet fuldt ud og helt skiftet fokus på bredbåndsmarkedet.

For at brænde igennem mediestøjen har TDC markeret skiftet med en knaldtilbud på en pakkeløsning, der kombinerer 10 mbit/s bredbånd, 27 digitale tv-kanaler og et abonnement på bredbåndstelefoni til en samlet pris på 399 kr.

Hvis vi udelukkende ser på prisen, så har Telia en lignende pakkeløsning til 338 kr., men i modsætning til TDC, så har Telia en hel række oprettelsesgebyrer, overflytningsgebyrer og kortafgifter, der får prisen over 6 måneder op på 3.225 kr., hvor prisen over 6 måneder hos TDC er 3.142 kr. Over det efterfølgende halve år vil TDC til gengæld være 465 kr. dyrere end Telia.
Hvis vi i stedet kigger på produktet, så er TDC’s pakkeløsning klart bedre en Telia’s. Hvor TDC har 27 kanaler, så har Telia kun 16. Derudover er funktionerne i TDC’s digitalmodtager meget bedre end Telias. Telia's oversigt over funktioner går sætningen "Kommer senere" igen og igen. Inkluderet i TDC’s pakkeløsning er også TDC PLAY med ubegrænset musikdownload og derudover 5 GB online harddisk.

Det er to gode tilbud, men i dette tilfælde ville jeg vælge TDC. Valget er dog dit!

.

søndag den 25. januar 2009

TDC’s kabel-tv-selskab YouSee vil levere 100 mbit/s bredbånd i 2009

YouSee's vicedirektør har afsløret, at TDC's kabel-tv selskab YouSee inden årets udgang vil levere 100 mbit/s bredbånd til selskabets kunder med kabel-tv. Det drejer sig om mere end hver fjerde danske husstand, der vil få adgang til 100 mbit/s. Det må være endnu en streg i regningen til de danske elselskabers fiberforretninger, der med betalingsstandsningen og den forestående konkurs hos Midtvest Bredbånd i øjeblikket er ved at lære, hvordan dette marked udvikler sig. Det har dog været dyre lærepenge, da elselskaberne investeringer i fiber indtil videre har kostet 5,5 mia. kr. Det svarer til 2.200 kr. pr. husstand.

Bestyrelsesformanden hos Midtvest Bredbånd, Flemming Poulsen, har nu erkendt, at de ikke havde regnet med, at priser og teknologi ville udvikle sig, som de har gjort i løbet af de seneste 5 år.

I 1999 kom den første ADSL-forbindelse til Danmark – den maksimale hastighed var 0,5 mbit/s hos TDC. Fem år senere var denne hastighed tidoblet, og så kom elselskaberne på banen og lavede en business case, der skulle presses til det yderste for at løbe rundt – og tænk – den teknologiske udvikling gik IKKE i stå, og de danske bredbåndsoperatører lagde sig IKKE på ryggen over den ekstra konkurrence.

I 2009 er hastigheden så endnu engang tidoblet, og her er et råd til kommende bredbåndsoperatørers business-cases: ”Den teknologiske udvikling vil fortsætte og give højere hastigheder, og priserne vil forsat falde”.

.

tirsdag den 20. januar 2009

Gratis bredbånd i tog, busser og kommunale hotspots

Det er blevet meget nemmere at finde en gratis bredbåndsforbindelse, når man er på farten med sin bærbare computer eller sin smartphone. En af årsagerne er de faldende bredbåndspriser, men flere virksomheder har også fået øjnene op for, at en gratis bredbåndsforbindelse kan være et stærkt våben i kampen om at tiltrække kunder til deres services.

Gratis bredbånd I tog
Arriva har stor succes med at tilbyde gratis bredbåndsadgang I deres tog, som primært kører I vestjylland. Arriva har valgt '3' som leverandør af bredbånd i togene, og kvaliteten forbedres dermed i takt med '3's udbygning af nettet. En opgørelse viser, at 17.000 unikke brugere brugte netværket i 2008.Lollandsbanen har også stor succes med at tilbyde gratis bredbånd på strækningen mellem Nakskov og Nykøbing Falster. Butlernetworks leverer den trådløse forbindelse, og selskabet Nopaynet driver servicen, der er reklamefinansieret.

Gratis bredbånd i busser
Arriva tilbyder også gratis bredbånd i busser. Alle busser på to af deres mest travle linier - 150S mellem Kokkedal og Nørreport og myldretidsbussen 173E – har fået installeret gratis bredbånd, og det viser sig, at det trækker flere passagerer til busserne. Det er også '3', der leverer bredbåndsforbindelsen.I efteråret 2008 startede Arriva også et pilotprojekt med gratis bredbånd i fem X-busser.

Gratis bredbånd på Hotspots
Flere har dømt hotspots som værende passe, men selvom det mobile bredbånd for alvor fik sit gennembrud i 2008, så voksede antallet af hotspots kraftigt. Antallet af hotspots med gratis bredbåndsadgang voksede således med 26% i 2008 til i alt 198 hotspots. Væksten skyldes primært, at udbyderne har opgivet at tjene penge på hotspots, og i stedet har selskaber som Nopaynet fået succes med at formidle gratis reklamefinansierede hotspots, som lokationsejeren kan tilbyde deres gæster som en service. Mere end 50 danske kommuner har også fået øjnene op for denne model, og der spås om flere tusinde gratis kommunale hotspots.


.

tirsdag den 13. januar 2009

Første fiberselskab i knæ - Midtvest bredbånd tæt på konkurs

Som det flere gange har været forudset på dette forum, har det ikke været en god investering for de danske elselskaber at bevæge sig ind på bredbåndsmarkedet. Midtvest Bredbånd er nu gået i betalingsstandsning, da selskabet med blind for øjnene har investeret millioner af elkundernes penge i at etablere et fibernetværk, mens de i deres naividitet forestillede sig, at kunderne ville komme væltende.

Hastighederne er dog vokset, og priserne er faldet, og elselskaberne har derfor aldrig været konkurrencedygtige, da det typisk har kostet mange tusinde kroner at blive tilkoblet.Det er ikke så underligt, at det lige netop er Midtvest Bredbånd, der er i knæ. Selskabet tilbyder fibernet i vestjylland, som er et af de områder i Danmark, hvor der er længst mellem husstandene. Gravearbejdet har derfor været dyrt.

Nu bliver det spændende at se, hvilket selskab der bliver det næste – Bredbånd Nord, Energi Fyn, HEF?


.

mandag den 12. januar 2009

Fullrate sælger mobilt bredbånd på TDC’s net

Fullrate har i lang tid været på udkik efter en netværksudbyder, som ville give Fullrate mulighed for at tilbyde mobilt bredbånd til deres kunder, og valget er nu faldet på TDC. Fullrate havde uden tvivl foretrukket et samarbejde med '3', hvis netværk pt. har danmarks bedste dækning og hastighed. '3' har dog valgt ikke at sælge netværksadgangen til spotpriser. BiBoB var den første til at samarbejde med '3' om mobilt bredbånd, da Frank Rasmussen var for stolt til at købe det hos TDC, som han jo tidligere har arbejdet for. Han måtte derfor nøjes med '3', der kun ville lade ham videresælge deres eget produkt til nøjagtig samme pris. Det blev han derfor hurtigt træt af.

Fullrate har ikke været tilfreds med at skulle videresælge '3's produkter, og Sonofon og Telia's mindre gode netværk kunne ikke komme på tale. TDC har derfor været den eneste mulighed, og man må derfor også gå ud fra, at Fullrate ikke kommer til at tjene på salget af mobilt bredbånd. Det er udelukkende for at holde på egne bredbåndskunder.

.

tirsdag den 6. januar 2009

Længere bindingsperioder på bredbånd vil øge produktudbuddet – og dermed konkurrencen!

I Danmark nægter teleforligskredskredsen i Folketinget at give teleselskaberne mulighed for at binde deres kunder i mere end 6 måneder. Argumentet er, at det øger konkurrencen. Hvis det rent faktisk er tilfældet, at den lave bindingsperiode øger konkurrencen, hvorfor er det så muligt at binde f.eks. fitness-kunder eller husejere med tyverialarm i 12 måneder? Ønsker Folketinget ikke konkurrence på fitness og tyverisikring? Erhvervskunder må også bindes så meget, som de har lyst til.

Det giver ikke mening – vel!

I flere lande omkring os er det muligt at binde bredbåndskunder i 6, 12 eller 18 måneder. Bemærk, at det er en mulighed – ikke en tvang. Det er f.eks. tilfældet i England. Hvis engelske bredbåndskunder viser deres loyalitet overfor deres udbydere, så kan de til gengæld få et godt tilbud på bredbånd.

I Danmark bliver de loyale bredbåndskunder til gengæld ofte ”forbigået”, når bredbåndsudbyderne sænker priserne for at tiltrække nye bredbåndskunder. En afstemning på Bredbånd Forum viser også, at næsten en tredjedel af brugerne af denne side har skiftet bredbåndsudbyder i løbet af det seneste år. Der er derfor grænser for, hvor lav pris de danske bredbåndsudbydere kan give, når kunden jo kan være væk med det samme.

Mulighed for længere bindingsperioder vil øge produktudbuddet og dermed også konkurrencen. Tænk lige over det!


.