De seneste års udvikling på bredbåndsmarkedet har båret præg af et ensidigt fokus på pris og hastighed. Det skyldes hovedsageligt mediernes manglende indsigt i kompleksiteten ved at levere bredbånd, men de danske bredbåndsudbydere har heller ikke været gode nok til at fortælle kunderne, hvad produkterne indeholder.
På trods af, at det er ved at være den gængse opfattelse, så er bredbånd IKKE en standardvare. Jeg vil gå så langt som til at sige, at der ikke findes to ens bredbåndsprodukter i Danmark. Bredbånd varierer på en lang række punkter, og jeg vil gennemgå de væsentlige her:
Ekstra services
Nogle bredbåndsudbydere tilbyder kun en internetadgang for at holde prisen nede, men flere bredbåndsudbydere giver deres kunder en lang række services ved købet af bredbånd. Det kan f.eks. være musik (TDC PLAY, Telenor WiMP), bredbånds-tv (TDC-HomeTrio, Telia Digital TV), mailboks, egen hjemmeside, online harddisk, spil, hotspotadgang (TDC Hotspot, Telia HomeRun), foto, alarm mm.
Installation
Alle bredbåndsudbydere tilbyder kunderne at installere deres bredbånd selv. Nogle tilbyder at sende en tekniker ud for at sætte udstyret op, og enkelte tilbyder endda at klare opsætningen af computeren med internet og mailprogram.
Kundeservice
Nogle udbydere har reduceret deres kundeservice til en mailboks, som bliver tømt, når der er personale til det. Mange udbydere giver kunderne mulighed for at ringe til dem i hverdagstimerne, men andre tager også telefonerne om aftenen og i weekenden, men også online kontaktformer anvendes. TDC tilbyder f.eks. online videochat med deres kunder.
Fejlretning og nedbrud
Dette er et område, hvor udbyderne kan spare mange penge, da det er dyrt at have teknikere på standby til at rette fejl på centraler om aftenen og i weekenden. Du gør derfor klogt i at læse vilkårene godt igennem, da du ellers kan risikere at være foruden bredbånd i weekender, helligdage og ferier.
Sikkerhed
Der er stor forskel på, hvor godt de forskellige bredbåndsudbydere beskytter deres bredbåndskunder mod virus og spam angreb. Det forhenværende Tele2 brugte tydeligvis ikke mange ressourcer på at beskytte deres kunder, og det resulterede i flere virusangreb og nedbrud. TDC har derimod Danmarks bedste forsvar mod virus og spam, og det er lang tid siden, at TDC's kunder er blevet ramt af alvorlige virusangreb.
Hastighed
På privatmarkedet i Danmark sælges der ikke bredbåndsforbindelser med garanterede båndbredder. Det fremgår altid af udbyderens aftalevilkår, at båndbredden ikke er garanteret og at den kan variere. Med en hastighedstest kan man måle sin hastighed og se, hvor gode udbyderne er til at levere den ”lovede” båndbredde.
Ændring af hastighed
Flere bredbåndsudbydere tilbyder gratis at skifte hastighed, hvis kundens behov skulle ændre sig. Der er dog også en del udbydere, der kræver et gebyr, hvis kunderne skifter til en lavere hastighed.
Pris
Det er helt med vilje, at prisen står nederst på listen. I dag er priserne på bredbånd blevet så lave, at de kun udgør en meget lille del af en husstands faste udgifter. Det kan derfor være en god ide at tage ovenstående punkter i betragtning, før du skifter bredbåndsudbyder for at spare 50-60 kr. om måneden.
.
fredag den 10. april 2009
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar