tirsdag den 6. januar 2009

Længere bindingsperioder på bredbånd vil øge produktudbuddet – og dermed konkurrencen!

I Danmark nægter teleforligskredskredsen i Folketinget at give teleselskaberne mulighed for at binde deres kunder i mere end 6 måneder. Argumentet er, at det øger konkurrencen. Hvis det rent faktisk er tilfældet, at den lave bindingsperiode øger konkurrencen, hvorfor er det så muligt at binde f.eks. fitness-kunder eller husejere med tyverialarm i 12 måneder? Ønsker Folketinget ikke konkurrence på fitness og tyverisikring? Erhvervskunder må også bindes så meget, som de har lyst til.

Det giver ikke mening – vel!

I flere lande omkring os er det muligt at binde bredbåndskunder i 6, 12 eller 18 måneder. Bemærk, at det er en mulighed – ikke en tvang. Det er f.eks. tilfældet i England. Hvis engelske bredbåndskunder viser deres loyalitet overfor deres udbydere, så kan de til gengæld få et godt tilbud på bredbånd.

I Danmark bliver de loyale bredbåndskunder til gengæld ofte ”forbigået”, når bredbåndsudbyderne sænker priserne for at tiltrække nye bredbåndskunder. En afstemning på Bredbånd Forum viser også, at næsten en tredjedel af brugerne af denne side har skiftet bredbåndsudbyder i løbet af det seneste år. Der er derfor grænser for, hvor lav pris de danske bredbåndsudbydere kan give, når kunden jo kan være væk med det samme.

Mulighed for længere bindingsperioder vil øge produktudbuddet og dermed også konkurrencen. Tænk lige over det!


.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar